fbpx
Lifestyle

Dieta 1200 kcal: odchudzanie czy głodówka

Temat diet 1000-1200 kcal wraca jak bumerang. Myślałam, że wiele osób wie jakie skutki uboczne ze sobą niosą, ale niestety się myliłam. Ludzie nadal chętnie wykupują takie jadłospisy i oczekują spektakularnych efektów. Często też idąc do ‘specjalisty’ otrzymują gotowca z tak niską kalorycznością. Co oprócz szybkiej i niezdrowej redukcji masy ciała otrzymują?

O tym za chwilę.

PPM a CPM? Co oznaczają te skróty?

PPM jest to podstawowa przemiana materii, czyli minimalna ilość energii niezbędna do zachowania podstawowych funkcji życiowych. Prościej mówiąc jest to taka ilość kalorii, która pozwala, aby biło nam serce, krążyła krew czy zachodziło oddychanie.

Od czego zależy ilość PPM?

  • Od wieku,
  • wzrostu,
  • masy ciała
  • płci,
  • stanu fizjologicznego, np. ciąża

Jak obliczyć?

PPM (kobiety) = 655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])

PPM (mężczyźni) = 66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek])

Natomiast CPM jest to całkowita przemiana materii, czyli suma całego zapotrzebowania organizmu na energię. Uwzględniamy tutaj podstawową przemianę materii i współczynnik aktywności fizycznej. Dlatego przy procesie odchudzania tak ważne jest prawidłowo obliczone CPM!

CPM= PPM x PAL (współczynnik aktywności)

Współczynnik aktywności, czyli PAL

Przyjmuje się, że w zależności od poziomu aktywności fizycznej wynosi on:

– 1,2 – 1,3 – bezruch np. dla pacjenta chorego leżącego w łóżku
– 1,4 – dla niskiej aktywności fizycznej
– 1,6 – dla umiarkowanej aktywności fizycznej
– 1,75 – aktywny tryb życia
– 2 – bardzo aktywny tryb życia
– 2,2-2,4 – wyczynowe uprawianie sportu

 

Moje PPM, przy wymiarach 159 cm i  52 kg, wynosi 1339 kcal. Więc jeśli przeszłabym na cudowną dietę 1200 kcal, to gwarantuję, że z łóżka bym nie wstała. Co więcej długotrwałe narażanie organizmu na taką głodówkę (nazwijmy rzecz po imieniu), niesie ze sobą szereg skutków ubocznych.

 

Co się dzieje z organizmem podczas głodówki?

Podczas stosowania niskokalorycznych diet, w organizmie człowieka zachodzi szereg procesów. Ciało ludzkie to cwana bestia i musi być przygotowane na wszelkie scenariusze.

  • W pierwszej dobie głodówki (diety ubogoenergetycznej) dochodzi do całkowitego wyczerpania zapasów glikogenu. A po tym czasie energia jest czerpana z lipidów i białek. Przez zbyt małą podaż węglowodanów, zmienia się metabolizm tłuszczów, doprowadzając tym samym do powstania nadmiaru ciał ketonowych. Zwiększa to ryzyko powstania kwasicy ketonowej, która jest niebezpieczna dla zdrowia i życia człowieka.
  • Oprócz redukcji masy ciała, tracimy również masę mięśniową – mięśnie szkieletowe oraz gładkie.
  • Pojawia się często hipoglikemia, czyli spadek stężenia glukozy we krwi. Objawia się silnym uczuciem głodu, wzmożoną potliwością, nadmiernym pobudzeniem, kołataniem serca, drżeniem, niepokojem czy hipotermią. Niewyrównana hipoglikemia może doprowadzić do utraty przytomności.
  • Nadmierne zużycie białek jako energii prowadzi do spadku siły mięśniowej, zmniejszonej wentylacji płuc, zaburzeń trawienia i wchłaniania pokarmu, zwolnienia pasażu jelitowego i zaparć. Mogą pojawić się również obrzęki.
  • Niedostateczna podaż energii powoduje obniżenie temperatury ciała, dlatego bardzo często osoby stosujące takie diety odczuwają chłód. Cierpi na tym również układ odpornościowy, który nie może produkować odpowiedniej ilości przeciwciał, narażając tym samym organizm na infekcje czy zarażenia.
  • Dieta niskokaloryczna nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na wszystkie witaminy i składniki mineralne. Objawy mogą być łagodne, ale również skrajnie wyniszczające organizm. Skutki niedoborów poszczególnych składników odżywczych wymieniam niżej.

 

 ŻELAZO: niedokrwistość, zmęczenie, bladość skóry, zmniejszenie odporności, problemy z koncentracją i pamięcią

WITAMINY Z GRUPY B: zaburzenia rytmu serca, zmiany zapalne na skórze, łuszczenie się i pękanie warg, nadwrażliwość na światło, trądzik, anemia, zapalenie skóry, biegunki, nudności, zmiany na języku i w jamie ustnej, niedokrwistość, a nawet paraliż kończyn i demencja, osłabienie, bezsenność, podenerwowanie, przyspieszenie procesów miażdżycowych, wad wrodzone u noworodków takie jak bezmózgowie czy przepukliny rdzenia kręgowego.

JOD, SELEN: wole endemiczne (powiększenie gruczołu), upośledzenie funkcji poznawczych, wole guzkowe toksyczne, niedoczynność tarczycy

CYNK: zahamowanie wzrostu organizmu, mniejsza podatność na infekcje, wolniejsze gojenie się ran, wypadanie włosów, łamliwość paznokci czy upośledzenia smaku.

MAGNEZ: zawroty głowy, nadmierna pobudliwość mięśniowa, stany lękowe, bezsenność, apatia i depresja

WITAMINY A, D, E, K: problemy ze wzrokiem, niepłodność, problemy skórne, krzywica, rozwój cukrzycy, słaba krzepliwość krwi, trudności w gojeniu się ran, trudności w mineralizacji kości, biegunki.

WAPŃ: demineralizacja kości, powodująca ich zmiękczenie i zdeformowanie, zwiększenie ryzyko rozwoju osteoporozy.

SÓD, POTAS: bóle głowy, nudności, brak łaknienia, zaparcia, zaburzenia orientacji, drgawki, arytmie oraz upośledzenie funkcji nerek.

 

  • Zmniejsza się podstawowa przemiana materii, czyli organizm przechodzi w tryb “oszczędny”, skutkiem czego jest np.zanik miesiączki. Diety ubogoenergetyczne to istne bomby rozsadzające układ hormonalny kobiety. A co za tym idzie? Trudności z zajściem w ciążę czy nieregularne miesiączki lub ich brak. Kobiety, które spożywają tak małą ilość energii, nie byłyby w stanie wydać na świat potomstwa.
  • Wzrasta poziom TSH, zmniejsza się konwersja hormonów tarczycy T4 na T3, stąd często rozwija się niedoczynność tarczycy.

 

Dieta 1200 kcal – pomyśl, zanim zastosujesz

 

Mam nadzieję, że tymi słowami choć trochę pokazałam Ci prawdziwy obraz cudownych diet 1200 kcal. Zanim sięgniesz po kolejne czasopismo, czy kupisz od ‘specjalisty’ taki jadłospis – zastanów się czy warto. Co jest cenniejsze: szczupła sylwetka czy własne zdrowie? Niestety często bywa tak, że skutki takiej diety odbijają się na zdrowiu latami. Ja wiem, że każdy chciałby jak najszybciej uzyskać wymarzoną figurę, jednak czasem wolniej znaczy lepiej. I przede wszystkim ZDROWO. A o to, w tym wszystkim chodzi.

Jeśli znasz kogoś, kto stosuje takie diety – pokaż mu proszę mój wpis, zależy mi, aby każdy był świadomy jakie konsekwencje niosą ze sobą diety niskokaloryczne.

Pamiętaj, że najlepsze i najtrwalsze efekty uzyskasz stosując indywidualnie ułożony jadłospis.

 

Bibliografia:

  1. Cybulska C, Marcinkowska E, Grzymisławski M. Głodowanie z wyboru – konsekwencje zdrowotne, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2018, tom 9, nr 1, 1–8 
  2. Kazikowska B, Urban J, Kukowska D. Wpływ odchudzania na przebieg cyklu płciowego u kobiet, Zeszyty Naukowe nr 50.
  3. Jarosz M. (red), Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, IŻŻ, 2012, Warszawa.
  4. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, wyd. PWN, Warszawa, 2000.
  5. https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/witaminy-rozpuszczalne-w-wodzie1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *