fbpx
Lifestyle

Czy dieta w trądziku ma sens?

Trądzik to choroba przypisywana głównie nastolatkom. Jednak niestety dotyka również osoby dorosłe. I choć nie jest to groźna choroba, potrafi człowieka wpędzić w ogromne kompleksy. Przyczyn trądziku może być wiele: zaczynając od problemów hormonalnych, a kończąc na stresie. Ostatnio dyskutuje się również na temat wpływu diety na przebieg trądziku – czy ma ona sens? Ma! Może wspomagać jego leczenie, wpływać na produkcję hormonów czy stan zapalny. Stąd tak ważne jest prawidłowe odżywianie.

Co więc ograniczyć w diecie przy trądziku?

  • Nabiał i odtłuszczone produkty mleczne. Jest wiele badań, które wskazują, że mleko i przetwory mleczne (szczególnie odtłuszczone) nasilają objawy trądziku. Dzieje się to prawdopodobnie poprzez wzrost poziomu insuliny i insulinopodobnego czynnika wzrostu IGF-1, które zwiększają produkcję łoju.
  • Produkty o wysokim indeksie glikemicznym, fast foody, przetworzoną żywność, słodycze. Wyeliminuj produkty z białej mąki, drobne kasze, soki i słodzone napoje oraz słodycze. Powodem ich eliminacji jest gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi.
  • Produkty bogate w kwasy omega 6 – działanie prozapalne. Należy ograniczyć ich ilość, ze względu na zwiększoną produkcję mediatorów prozapalnych.
  • Sól. Ogranicz spożycie soli kuchennej, a także produktów przetworzonych, słonych przekąsek, chipsów, orzeszków. Istnieją badania, w których wykazano, że osoby mające trądzik spożywają większe ilości soli, co mogło być czynnikiem powodującym rozwój trądziku.
  • Czekolada. Myślę, że to sprawa oczywista. Czekolada = cukier = wysoki indeks glikemiczny. Ogranicz spożycie czekolady i jej wyrobów, a także ciast, ciasteczek i innych słodyczy, które nasilają powstawanie zmian trądzikowych
  • Wyeliminuj słodkie napoje gazowane, soki z dodatkiem cukru oraz słodzone wody mineralne
  • Ogranicz spożycie mięsa z masowej hodowli, wybieraj mięso ekologiczne bądź od sprawdzonego hodowcy

 

warzywa

 

Co włączyć do diety?

  1. Witaminę A znajdziesz ją w: wątróbce, marchewce, morelach, węgorzu, jarmużu, pietruszce, jajkach, maśle, szpinaku, szczawiu, boćwinie, dyni, papryce czerwonej, mango
  2. Cynk występuje w: wątrobie, pestkach dyni, kakao, wołowinie, kaszy gryczanej, migdałach, płatkach owsianych
  3. Witaminę D, zalecana jest suplementacja, w przypadku niedoboru, a także w okresie jesienno-zimowym
  4. Tłuste ryby morskie – są źródłem cennych kwasów omega 3, które wykazują działanie przeciwzapalne.
  5. Grube kasze, pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce – obfitują w błonnik pokarmowy
  6. Wodę! Zadbaj o prawidłową podaż wody, wypijaj co najmniej 2l wody mineralnej
  7. Pomocne w leczeniu trądziku mogą być suplementy takie jak: laktoferyna, ekstrakt z zielonej herbaty

Dieta tak naprawdę musi obfitować w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, wodę. Dzięki temu może mieć ogromne znaczenie w przebiegu trądziku – zmiany skórne zmniejszają się. Dlatego bardzo ważny jest wybór odpowiednich produktów. Poza żywieniem warto też pamiętać o pielęgnacji cery, odpowiedniej higienie i doborze kosmetyków. Skóra jest naszym największym organem, dlatego należy o nią dbać szczególnie mocno 🙂 Zanim jednak zdecydujesz się na kolejną mocną kurację antybiotykami w walce z trądzikiem, zadbaj o prawidłową dietę, pielęgnację. Zawsze zaczynaj od podstaw! 🙂

 

Piśmiennictwo:
  1. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/diety_w_chorobach/132245,dieta-w-tradziku
  2. El Darouti MA, Zeid OA, Abdel Halim DM, i in. Salty and spicy food; are they involved in the pathogenesis of acne vulgaris? A case controlled study. J Cosmet Dermatol. 2016;15(2):145–149. doi:10.1111/jocd.12200.
  3. https://www.damianparol.com/dieta-a-tradzik/
  4. Dawidziak J, Balcerkiewicz M. Dieta jako uzupełnienie leczenia trądziku pospolitego (Acne vulgaris) Część I. Witaminy i minerały. Farm Współczesna. 2016;9:1–5

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *